Kiedy można używać łańcuchów śniegowych i jak je zakładać?

Kiedy można używać łańcuchów śniegowych i jak je zakładać?

Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe? Polskie przepisy są bardzo precyzyjne w tym zakresie. Ich znajomość pozwoli uchronić kierowców przed konsekwencjami, takimi jak punkty karne czy mandat. Przedstawiamy sytuację na polskich i zagranicznych drogach oraz odpowiadamy na pytania o to, kiedy i jak zakładać łańcuchy śniegowe.

Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać?

Łańcuchów śniegowych można używać tylko w sytuacji, kiedy drogi są pokryte śniegiem lub lodem. Warto również wiedzieć, że w samochodzie z łańcuchami poruszać się można z maksymalną prędkością 50 kilometrów na godzinę. Poza odpowiednią prędkością równie ważne jest unikanie mocnego hamowania lub dynamicznego wciskania gazu.

Łańcuchy są wymagane na drogach, na których znajduje się znak C-18 (koło z łańcuchem na niebieskim tle), oznaczający “nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. Gdy kierowca widzi taki znak, to dla niego sygnał, że w swoim pojeździe powinien mieć założone łańcuchy minimum na dwóch kołach napędowych. Za nieprzestrzeganie przepisów i niestosowanie łańcuchów na drodze oznaczonej tym znakiem można otrzymać mandat w wysokości 200 złotych i 1 punkt karny. Znak C-19 oznacza “koniec nakazu używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”.

Kiedy jeszcze można używać łańcuchów śniegowych? Trzeci znak, który może sugerować jazdę w łańcuchach, to A-32 (śnieżynka na żółtym tle). Sygnalizuje on, że na drodze występować mogą oszronienia lub gołoledź. Wtedy do kierowcy należy decyzja, w jakich oponach będzie się przemieszczać po takim odcinku z utrudnieniami.

Jak zakładać łańcuchy śniegowe?

W zależności od systemu, w który zaopatrzone zostały łańcuchy śniegowe, zakładanie można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

  • Montaż jednoetapowy – napinanie samoczynne (inaczej automatyczne)W przypadku tego systemu mocująco-napinającego wystarczy założyć łańcuch według instrukcji od producenta. Po przejechaniu kilkuset metrów łańcuch automatycznie (samoczynnie) dociągnie się do opony,  nie wymaga dodatkowego skorygowania przez kierowcę.
  • Montaż dwuetapowy – napinanie ręczne (inaczej manualne)
    Ten system mocująco-napinający wymaga wykonania dwóch kroków: po pierwsze założenia łańcucha zgodnie z dołączoną do produktu instrukcją obsługi. Następnie należy przejechać kilkanaście – kilkadziesiąt metrów, a następnie zatrzymać się i dociągnąć łańcuchy do opony, żeby zlikwidować luzy powstałe podczas montażu.

Łańcuchy śniegowe za granicą

O sytuacji na polskich drogach napisaliśmy powyżej. W innych krajach wygląda to następująco:

  • Czechy – nakaz używania łańcuchów obowiązuje tylko na niektórych odcinkach górskich dróg. Tak samo jak w Polsce takie miejsca są oznaczone stosownym znakiem drogowym.
  • Niemcy – łańcuchy można, ale nie ma obowiązku zakładać w okresie zimowym. Wyjątkiem jest teren w promieniu 15 kilometrów od granicy austriackiej, gdzie jest nakaz posiadania zarówno opon zimowych, jak i łańcuchów.
  • Austria – na kierowców pojazdów o masie powyżej 3,5 tony od 15 listopada do 15 kwietnia nałożony jest obowiązek jeżdżenia pojazdami z łańcuchami.
  • Szwajcaria –  na kierowcach spoczywa obowiązek wyposażenia pojazdu w łańcuchy minimum na kołach napędowych. Nakaz obowiązuje wszędzie tam, gdzie znajduje się międzynarodowy znak drogowy “nakaz używania łańcuchów”.
  • Norwegia – należy jeździć z łańcuchami w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy.

Inne pytania o Łańcuchy śniegowe

  1. Wzmocnienia kruszące lód – chyba każdy łańcuch to robi?
  2. System szybkiego demontażu, o co chodzi?
  3. Systemy sztywnych łuków/wewnętrznych giętkich linek, o co chodzi?
  4. Napinanie ręczne / samonapinacz, o co chodzi?
  5. Montaż na postoju/z najazdem?
  6. Mam aluminiowe felgi, czy łańcuch ich nie uszkodzi?
  7. Co daje grubość ogniwa?
  8. ABS/ESP itp. Kontra łańcuch?
  9. Mam napęd na przód/tył/4×4, ile łańcuchów potrzebuje?
  10. Czy do każdego auta mogę założyć łańcuchy?
  11. Szybki słownik pojęć