Sposoby na przewóz rowerów nietypowych: górskich, kolarskich, elektrycznych, BMX-ów

Przewóz rowerów nietypowych - BMX, górskich, kolarskich, elektrycznych

Dla posiadaczy rowerów górskich, kolarskich, elektrycznych, BMX-ów i z hamulcami tarczowymi przygotowaliśmy poradnik, jak przewieźć tego typu jednoślady w samochodzie. Sięgnąć po uchwyty rowerowe czy platformę? Zależy to m.in. od wagi roweru, wymiarów kół i średnicy ramy.

Rowery nietypowe, czyli jakie?

Do popularnych rowerów, zaliczanych do nietypowych – ze względu m.in. na kształt ramy, średnicę kół lub specyficzne zastosowanie – należą przede wszystkim rowery szosowe, górskie, kolarskie, elektryczne i BMX-y.

Rower szosowy – nazywany również kolarskim – jest przeznaczony do jazdy po twardej drodze. Koła tego sportowego modelu są tej samej średnicy – najczęściej 28 cali, a rama i układ napędowy “szosówki” klasyczne. Rower górski to model – jak sama nazwa wskazuje – do uprawiania kolarstwa górskiego: zarówno rekreacyjnego, jak i profesjonalnej jazdy na wyjątkowo wymagających trasach. W obrębie modeli górskich występuje duże zróżnicowanie, są to m.in. modele XC, do jazdy trail lub enduro oraz wiele innych.

Rower elektryczny to model posiadający silnik elektryczny, a także akumulator zasilający silnik. Jego waga jest znacznie wyższa niż roweru bez takiego napędu – średnio to około 20 kilogramów, z akumulatorem może dochodzić nawet do 40 kilogramów. Największe zalety roweru elektrycznego? Ułatwia pedałowanie i wspomaga kierowcę podczas jazdy, można podróżować szybciej i na dłuższe trasy. Rower elektryczny to doskonała alternatywa dla komunikacji miejskiej lub klasycznego modelu jednośladu bez silnika.

Wady roweru elektrycznego? Cena, która może dochodzić nawet do kilkunastu tysięcy złotych, a także konieczność ładowania akumulatora, co zajmuje każdorazowo od 3 nawet do 8 godzin. Jeżeli moc silnika roweru elektrycznego przekracza 250 W, to jest on traktowany jak motorower i nie można nim jeździć po drogach dla rowerzystów. Przepisy wymagają od posiadacza takiego pojazdu zarejestrowania. Klasyczny rower – przy pomocy zestawu do konwersji – można zmienić na elektryczny.

Ostatnim, nietypowym modelem roweru, który cieszy się w Polsce sporą popularnością, jest BMX (skrót pochodzący od bicycle motocross). BMX to zarówno nazwa modelu, jak i dyscypliny, uprawianej właśnie przy pomocy takich rowerów. Początki tego sportu – polegającego na wyczynowej jeździe po torach ziemnych ze sztucznie przygotowanymi przeszkodami – sięgają lat 70. BMX to rower o kołach 16″, 18″ lub 20″ (wartość podana w calach). Cecha wspólna wszystkich BMX-ów to prosta konstrukcja, brak przerzutek oraz lekka i wykonana z wytrzymałych materiałów rama, dzięki temu nie ulega ona zniszczeniu podczas wykonywania trików.

Sposoby na przewóz rowerów nietypowych

Niesłabnącą popularnością cieszą się wczasy rowerowe, a wyczynowe lub ekstremalne jeżdżenie jednośladem (np. po górach) uprawia coraz więcej osób. Często zdarza się, że rower trzeba przetransportować do miejsca, w którym zaczyna się zaplanowana trasa. Jak przewozić rowery, których rama, kształt lub waga, odbiegają od normy?

Podczas wyboru bagażnika rowerowego warto dokładnie sprawdzać następujące parametry:

  • masę roweru,
  • dopasowanie do wymiarów kół (szerokość podawana w calach),
  • dopasowanie do średnicy ram (średnica podana w milimetrach),
  • kształt ramy (najczęściej występuje okrągły lub owalny),
  • pojemność bagażnika (przewieźć można od 1 do 4 ram).

Do przewozu rowerów elektrycznych najlepszym sposobem jest montaż platformy rowerowej. Wspomniana już wyżej waga roweru elektrycznego z silnikiem i akumulatorem może dochodzić nawet do 40 kilogramów (lub więcej). Przewóz na dachu pojazdu nie jest wskazany, szczególnie jeśli do przewiezienia jest więcej niż jeden rower elektryczny. Uchwyty rowerowe mają limity wagowe, maksymalna masa roweru, który można przy ich pomocy przewieźć, to do około 20 kilogramów. Nie zapominać należy o maksymalnej ładowności dachu samochodu, ta waga dla pojazdów osobowych to najczęściej 50 kilogramów. Co z pozostałymi – niestandardowymi – modelami rowerów?

Do przewozu BMX-ów i damek – poza wspomnianą już wyżej platforma rowerową – niezbędny jest jeszcze jeden gadżet. Tym akcesorium jest adapter do ramy damki i BMX, montuje się go pomiędzy kierownicą a siodełkiem. W naszej ofercie znajduje się również adapter do ram karbonowych, dzięki niemu można przewieźć również ramy wykonane z nowoczesnego i superlekkiego włókna węglowego. Na rynku dostępne są przeróżne rowery karbonowe, m.in. górskie i szosowe – ich cechą wspólną jest rama o wyjątkowo niskiej wadze.

Inną grupą niestandardowych rowerów są modele z hamulcami tarczowymi. Zarówno uchwyty rowerowe, jak i platformy rowerowe z naszej oferty, nadają się do ich przewozu.

Inne pytania o uchwyty i platformy rowerowe

  1. Wybieram uchwyty rowerowe, na co zwrócić uwagę?
  2. Wybieram platformę, na co zwrócić uwagę?
  3. Co wybrać, platformę na hak holowniczy, czy uchwyt rowerowy na dach?
  4. Szybki słownik pojęć