Wyjazd za granicę samochodem. Oto przepisy, które warto znać

Wyjazd za granicę samochodem z boksem dachowym

Wolność, brak skrępowania rozkładami jazdy czy lotów, możliwość podróżowania tylko w gronie najbliższych, bez irytującego towarzystwa współpasażerów oraz dotarcia w nawet najgorzej skomunikowane miejsca. To tylko najważniejsze zalety związane z wyjazdem na urlop za granicę własnym samochodem.

Wyjazd na zagraniczny urlop własnym samochodem. O czym trzeba pamiętać?

Jeśli planujecie swoje pierwsze wakacje w aucie, musicie odpowiednio się do nich przygotować. Poza pakowaniem (w którym bardzo pomoże boks dachowy i zestaw uchwytów do przewożenia sprzętu sportowego) i wytyczeniem trasy wraz z noclegami, bardzo ważnym aspektem jest poznanie przepisów obowiązujących w kraju, do którego się udajecie. 

Okazji do tego, by podczas zagranicznego wyjazdu nieświadomie złamać prawo, niestety nie brakuje. Pułapki mogą dotyczyć kwestii obowiązkowego wyposażenia samochodu, jazdy na światłach dziennych, ogumienia, dokumentów, maksymalnej prędkości lub jazdy po alkoholu. By pomóc wam w uniknięciu ewentualnych problemów, przygotowaliśmy poradnik, w którym wyjaśniamy, jak zaplanować wyjazd za granicę samochodem.

Podróż samochodem za granicę. Czy międzynarodowe prawo jazdy jest konieczne?

Zacznijmy od kwestii fundamentalnej dla każdego planującego wyjechać samochodem za granicę – prawa jazdy. Dobra wiadomość jest taka, że w większości krajów położonych w zasięgu zwykłej podróży autem uznawane są polskie dokumenty. Wydanym w naszym kraju prawem jazdy możecie posługiwać się na terenie całej Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Islandii, na Ukrainie, w Liechtensteinie, Turcji i Maroku. Możecie też poruszać się z nim w Stanach Zjednoczonych.

W pozostałych krajach, nawet tak geograficznie bliskich jak Rosja, Białoruś czy Mołdawia, konieczne będzie natomiast wylegitymowanie się międzynarodowym prawem jazdy. Otrzymacie je w swoim starostwie, a opłata za jego wydanie wynosi 35,5 złotego.

Wyjazd za granicę samochodem zarejestrowanym na inną osobę

Kolejny aspekt to upoważnienie wydane przez właściciela auta (którym może być też wypożyczalnia, bank lub firma leasingowa) na korzystanie z samochodu za granicą. Jeśli podczas kontroli drogowej nie okażecie takiego dokumentu, auto zostanie odholowane na policyjny parking, co w podróży oznacza spore problemy.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Europie. Co trzeba mieć w aucie?

W kwestii wyposażenia samochodu najważniejszym aktem prawnym pozostaje Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym. Sygnatariuszami obowiązującej od ponad 50 lat umowy są właściwie wszystkie europejskie kraje. Mówi ona między innymi, że wyposażenie pojazdu wymagane w państwie, w którym został on zarejestrowany, obowiązuje również w innych. Nie musicie więc obawiać się, że otrzymacie mandat za brak któregoś elementu ekwipunku.

Mimo wszystko dla własnego bezpieczeństwa i wygody warto wyposażyć w części zamienne, łańcuchy śnieżne (jeśli wyjeżdżacie do regionu, w którym mogą one być potrzebne) oraz kamizelki odblaskowe, niezbędne do poruszania się poza samochodem na drogach w Portugalii, Austrii, Niemczech, Włoch czy Hiszpanii.

Wyjazd samochodem za granicę. Najważniejsze przepisy

Prawodawstwo poszczególnych europejskich krajów może znacznie się różnić w kwestii poruszania się po drogach. Planując wyjazd samochodem za granicę, koniecznie sprawdźcie, jak w danym kraju wyglądają następujące aspekty:

  • obowiązek jazdy na światłach dziennych: poza Polską, istnieje on w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Litwie, Łotwie, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Węgrzech i Włoszech;
  • limit spożycia alkoholu: niektóre kraje nie dopuszczają prowadzenia nawet ze śladową ilością alkoholu we krwi – tak jest np. w Czechach. Obowiązujący w Polsce limit 0,2 obowiązuje jednak w większości krajów. Większy poziom jest natomiast dozwolony w Wielkiej Brytanii, na Malcie, w Gruzji, Finlandii i Szwecji;
  • maksymalna dopuszczalna prędkość poza terenem zabudowanym: może ona wynosić 70 (np. na Litwie), 80 (np. Liechtenstein), 90 (większość Europy) lub 100 (Austria) kilometrów na godzinę. Limity są inne na autostradach.