Przepisy na temat transportu długich elementów w samochodzie osobowym

Transport długich elementów - przepisy, które aktualnie obowiązują w Polsce

Wyjeżdżasz na wakacje i szukasz sposobu na transport nart, desek snowboardowych lub kajaku? A może jesteś w trakcie remontu i chcesz przewieźć autem długą drabinę? Sprawdź, jak zgodnie z prawem powinien wyglądać transport długich elementów. Przepisy ruchu drogowego określają dokładnie, o ile ładunek może wykraczać poza obrys pojazdu. Przedstawiamy aktualne regulacje w tym zakresie.

Transport długich elementów – przepisy

Ładunki możemy przewozić albo w bagażniku samochodowym, albo umieszczone na dachu pojazdu. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzemy, powinniśmy pamiętać, że zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, ładunek nie może:

  • powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
  • utrudniać kierowania autem,
  • naruszać jego stateczności,
  • ograniczać widoczności,
  • zasłaniać tablic rejestracyjnych, świateł, urządzeń sygnalizacyjnych ani innych oznaczeń pojazdu.

Prawo o ruchu drogowym szczegółowo reguluje kwestie związane z transportem długich elementów. Przepisy mówią także, że ładunek musi być zabezpieczony w ten sposób, żeby nie przemieszczał się. Jeśli zatem umieszczamy go na dachu, powinniśmy zadbać o odpowiednie jego zamocowanie.

Ładunek wystający poza obrys pojazdu – regulacje prawne

Przed Tobą długo oczekiwane wakacje i chcesz przewieźć na dachu auta kajak, inny sprzęt turystyczny albo sportowy? Przewozisz drewno, meble lub inne elementy, a może zamontowałeś na swoim samochodzie bagażnik dachowy? Pamiętaj, że ładunek może wystawać poza krawędzie pojazdu jedynie pod kilkoma warunkami. Całkowita szerokość samochodu wraz z bagażem nie może przekraczać 2,55 metra. Jeśli sam pojazd ma szerokość 2,55 metra, to wraz z ładunkiem nie może przekraczać 3 metrów, przy czym z jednej strony ładunek nie może wystawać na więcej niż 23 centymetry.

Ustawa reguluje również, jak bardzo transportowany sprzęt może wystawać z tyłu pojazdu – według aktualnych przepisów nie może przekraczać 2 metry od tylnej płaszczyzny samochodu lub zespołu pojazdów. Z kolei z przodu pojazdu ładunek nie może wystawać na odległość większą niż 0,5 metra od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 metra od fotela kierowcy. Maksymalna wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekroczyć 4 metrów.

Jak oznaczyć transport?

To nie jedyne regulacje, które dotyczą transportu długich elementów. Przepisy mówią także o prawidłowym oznaczaniu ładunków. Jeśli pakunek wystaje z przodu pojazdu, powinniśmy przywiązać do niego chorągiewkę koloru czerwonego lub dwa białe i dwa czerwone pasy. Z kolei ładunek wystający z boku pojazdu należy oznaczyć chorągiewką pomarańczową o minimalnych wymiarach 50×50 centymetrów. Powinna być ona umieszczona przy najdalej wysuniętej krawędzi bagażu.

Ładunek wykraczający poza tylny obrys pojazdu musi z być oznaczony pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi na bagażu lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie. W warunkach słabej widoczności ładunek powinien być oznaczony światłem odblaskowym, białym lub czerwonym – w zależności od tego, z której strony wystaje.

W przypadku ładunków wystających poza obrys samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez auto osobowe należy oznaczyć je czerwoną chorągiewką o minimalnych wymiarach 50×50 centymetrów. Należy ją umieścić przy najbardziej wystającej krawędzi przewożonego bagażu.

Inne pytania o porady

  1. Szybki słownik pojęć