Bagażnik rowerowy na hak ma wiele zalet. Nie zmienia aerodynamiki pojazdu, nie zwiększa hałasu, a ponadto zapewnia łatwy dostęp do bagażnika oraz pozwala uniknąć zniszczenia klapy. O czym jednak warto pamiętać przed jego kupnem? Co polskie przepisy mówią o jego oświetleniu?
W sieci aż roi się od informacji, według których bagażniki rowerowe montowane na hak holowniczy są w Polsce nielegalne. Ich źródeł należy na pewno szukać w dawnym stanie rzeczy. Obecnie, od stycznia 2016, ich montowanie jest jednak w stu procentach zgodne z prawem. Oczywiście by nie narazić się na karę, należy spełnić kilka warunków, związanych także z oświetleniem. Wiele niejasności dotyczy zwłaszcza tego ostatniego. Sytuacji nie poprawia fakt, że na rynku znajdziemy bagażniki z wtyczką 7-pinową oraz 13-pinową, a tylko te drugie dopuszczone są do legalnego użytku. Dlaczego? Jakie oświetlenie powinien posiadać bagażnik rowerowy na hak? Wyjaśniamy to w nowym wpisie.
Bagażnik rowerowy na hak – przepisy. Gdzie znajdziemy informacje?
Informacje o tym, jak legalnie użytkować bagażnik rowerowy na hak, znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 listopada 2015 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U z 2015 roku, poz. 196). Przepisy obowiązują od 1 stycznia 2016 i mówią, że właściciel auta z bagażnikiem na hak powinien:
- założyć na bagażnik tablicę rejestracyjną – otrzymamy ją w wydziale komunikacji właściwego urzędu;
- wybrać model z homologacją;
- zadbać o właściwe oświetlenie – by zostać dopuszczonym do użytku na polskich drogach, bagażnik musi posiadać światła przeciwmgłowe oraz cofania.
Zgodnie z rozporządzeniem, bagażnik umożliwiający przewóz rowerów samochodem nie może też zasłaniać żadnego światła auta. W przeciwnym wypadku musi być wyposażony we wszystkie światła, które powinny znaleźć się w pojeździe.
- PLATFORMA ROWEROWA THULE EUROWAY G2 9221 649,00 zł
- ADAPTER GNIAZDA ELEKTRYCZNEGO HAKA HOLOWNICZEGO WESTFALIA 13/7 PIN38,00 zł
- PLATFORMA ROWEROWA THULE VELOCOMPACT 926 + ADAPTER THULE 926-13 189,00 zł
Bagażnik rowerowy na hak – oświetlenie. Wtyczka 7-pin czy 13-pin?
Przepisy dotyczące przewozu rowerów na haku jasno określają więc, jakie oświetlenie jest wymagane w bagażniku. Problem jednak w tym, że światło wsteczne dostępne jest tylko w modelach wyposażonych we wtyczkę 13-pinową. W świetle prawa bagażniki z wtyczką 7-pin są więc nielegalne.
Na rynku wciąż są one dostępne. Poza tym, niektórzy kierowcy zdążyli kupić je jeszcze przed doprecyzowaniem przepisów. Problemem może też okazać się brak 13-pinowej wtyczki w samochodzie. W takich przypadkach nie musimy jednak szukać innego sposobu na przewiezienie rowerów samochodem. Możemy bowiem zastosować specjalny adapter gniazda elektrycznego haka.
Bagażnik rowerowy – oświetlenie. Jaka kara grozi za złamanie przepisów?
Jeśli oświetlenie bagażnika rowerowego nie spełni wymagań określonych w przepisach lub gdy uniemożliwia odczytanie numeru rejestracyjnego, musimy liczyć się z karą nałożoną podczas kontroli drogowej. Może on wynieść od 100 do 200 złotych. Dobra wiadomość jest zaś taka, że za naruszenie wspomnianych przepisów policjanci nie nałożą na nas punktów karnych.