Bagażnik na rowery – jaki wybrać: na hak, dach czy tylną klapę?

Bagażnik na rowery - jaki wybrać? Poradnik dla właścicieli samochodów osobowych

Bagażnik rowerowy pozwala przewozić jednoślady w wygodny sposób i nie zmniejszać przestrzeni załadunkowej auta. Na rynku dostępne są różne modele: montowane na dachu pojazdu, do haka samochodowego, a także na tylną klapę. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając bagażnik rowerowy? Jaki wybrać do modeli ciężkich lub z niestandardową ramą?

Bagażnik na rowery – jaki wybrać?

Wybór bagażnika rowerowego powinien być uzależniony od liczby jednośladów, ich masy, a także budowy naszego pojazdu. Jeśli dysponujemy autem kombi o dużej przestrzeni ładunkowej, to jeden rower możemy spokojnie zmieścić w wewnętrznym bagażniku. Jeśli jednak planujemy dłuższy, rodzinny wypad i chcemy przewieźć większą liczbę jednośladów, warto sprawdzić dostępne na rynku bagażniki montowane na dachu, do haka holowniczego lub tylnej klapy. Przed zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie powinniśmy określić, jakie trasy będziemy pokonywać – jeśli będziemy jeździć po mieście, to wybierzmy model, który nie przeszkodzi nam w parkowaniu, a jeśli zależy nam na optymalnym zużyciu paliwa – model, który nie zwiększy oporów powietrza.

Propozycja 1: bagażnik dachowy

To najchętniej wybierany przez klientów bagażnik rowerowy – pozwala na komfortowe i bezpieczne przewożenie nawet kilku rowerów jednocześnie. Nie zaburza widoczności z tyłu pojazdu, jest lekki i dostępny w niskich cenach. Jego bazę stanowią specjalne uchwyty rowerowe montowane na dachu samochodu. Jeden uchwyt służy do przewożenia jednego roweru, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dokupić ich więcej i przewozić na dachu np. cztery jednoślady.

Bagażniki rowerowe na dach nie wydłużają auta, co pozwala na bezproblemowe parkowanie pojazdu, nawet na niewielkich miejscach postojowych. Bagażniki dachowe mają jednak pewne ograniczenia – przede wszystkim chodzi o ładowność dachu pojazdu. Z reguły waga bagażu umieszczonego na dachu nie może przekraczać 50 kg, co w przypadku przewozu kilku rowerów o dużej masie, np. modeli MTB na aluminiowej ramie, może okazać się niewystarczające. Bagażnik umieszczony na dachu może też zwiększać opory powietrza i zużycie paliwa. Nie wymaga za to dodatkowych oznaczeń ani tablic, tak jak w przypadku bagażników umieszczanych na haku holowniczym.

Propozycja 2: platforma rowerowa na hak

Uchwyt na dach to oczywiście nie jedyny rodzaj bagażnika na rowery. Jaki wybrać, jeśli chcemy przewieźć ciężkie jednoślady? W takiej sytuacji warto zdecydować się na platformę rowerową montowaną na haku holowniczym. Dostępne są one w formie specjalnej platformy, która pozwala na transport większej liczby pojazdów (np. ciężkich i o niestandardowym kształcie), a także nie zwiększa zużycia paliwa. Problem pojawia się w razie stłuczki lub kolizji drogowej – jednoślady umieszczone z tyłu pojazdu są bardziej narażone na uszkodzenia niż te, które znajdują się na dachu. Przed wyruszeniem w trasę należy także udać się do wydziału komunikacji właściwego urzędu gminy, żeby uzyskać tablicę rejestracyjną na tego typu bagażnik.

Propozycja 3: bagażnik na tylną klapę

Ostatnią popularną kategorią bagażników rowerowych są modele montowane na tylną klapę auta. Rozwiązanie to może sprawdzić się w przypadku pojazdów bez haka holowniczego. Warto jednak pamiętać, że tego typu bagażnik nie będzie pasował do wszystkich modeli samochodów, np. typu sedan. Wtedy lepiej postawić na uchwyt i zamontować go na dachu pojazdu. Użytkownicy tego typu bagażników przestrzegają, że po demontażu mogą pojawić się rysy na lakierze, a nawet wgniecenia na klapie, my również nie rekomendujemy wyboru takiego modelu.

Inne pytania o porady

  1. Wybieram uchwyty rowerowe, na co zwrócić uwagę?
  2. Wybieram platformę, na co zwrócić uwagę?
  3. Co wybrać, platformę na hak holowniczy, czy uchwyt rowerowy na dach?
  4. Szybki słownik pojęć