5 błędów popełnianych podczas przewozu bagażu na dachu samochodu

Przewóz bagażu na dachu samochodu - najczęściej popełniane błędy

Przewóz bagażu na dachu samochodu może nastręczać trudności. Z jakimi problemami właściciele pojazdów, na dachu których przewozi się jakiś załadunek, borykają się na co dzień? Przedstawiamy 5 popularnych i powszechnie występujących błędów, które łatwo wyeliminować.

Błąd 1: łamanie przepisów prawa o ruchu drogowym

Co prawo ruchu drogowego i polskie przepisy mówią o przewozie bagażu na dachu samochodu? Są one bardzo precyzyjne i wskazują normy, których należy przestrzegać. Przewożony bagaż nie może przekraczać dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Ponadto nie należy również przekraczać dopuszczalnych norm, które producent bagażnika oraz pojazdu, którym się poruszamy, ustanowił jako maksimum. Inne istotne kwestie, które zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym: załadunek nie może utrudniać kierowanie pojazdem, zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych i tablic rejestracyjnych.

Błąd 2: załadunek za mocno wystaje poza obręb pojazdu

Przytaczana już powyżej ustawa z 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym – reguluje również kwestie tego, jak bardzo bagaż może wystawać poza obrys pojazdu. Jakie – według aktualnie obowiązujących polskich przepisów – są to liczby? Jeśli chodzi o tył pojazdu, to załadunek nie może wystawać na odległość większą niż 2 metry od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu. Jeśli chodzi o przód pojazdu, to załadunek może wystawać maksymalnie na odległość pół metra od przedniej płaszczyzny obrysu i do 1,5 m od siedzenia kierowcy.

Błąd 3: bagaż nie jest odpowiednio lub wystarczająco zabezpieczony

Prawo o ruchu drogowym precyzyjnie opisuje, jak prawidłowo mocować załadunek. Wszelkie urządzenia, które mają do tego służyć, powinny być odpowiednio zabezpieczone w taki sposób, by w trakcie jazdy nie rozluźniły się lub nie spadły. Wszystkie bagażniki i boxy w ofercie naszego sklepu posiadają szereg zabezpieczeń, dzięki którym przewóz jakiegokolwiek załadunku jest w pełni bezpieczny (wyjątek stanowi kolizja lub wypadek, który naruszy lub uszkodzi dach pojazdu).

Błąd 4: pojemność bagażnika nie równa się ładowności dachu

Producenci nowoczesnych bagażników i boxów dachowych oferują niezwykle zróżnicowany pod kątem pojemności asortyment. W naszym sklepie znajdują się modele, których pojemności wynoszą od 300 nawet do 530 litrów. Czy to oznacza, że tyle można spakować bagażu? Nie. Innym, istotnym parametrem ładowność dachu. Ta wartość – podawana w kilogramach – wynosi zazwyczaj 50 kilogramów (w przypadku samochodów osobowych) lub 75 kilogramów (pojazdy większe, np. jeepy). To właśnie ładowność dachu jest kluczowym parametrem, którym należy się kierować podczas planowania przewozu bagażu na dachu samochodu.

Błąd 5: do wagi bagażu nie wlicza się boxu dachowego i bazowego

Jeżeli planujesz dłuższą podróż i część rzeczy chcesz spakować do boxu dachowego, to pamiętaj, że bagażnik również ma jakąś wagę. Boxy dachowe ważyć mogą nawet do 30 kilogramów, bagażniki bazowe kilka kilogramów, a do tego dochodzi jeszcze załadunek. Przed podróżą zważ bagaże. Jeśli nie masz wagi, to sprawdź na stronie producenta albo w naszym sklepie, ile dokładnie waży box oraz bagażnik bazowy. Każdy pojazd ma jakąś maksymalną ładowność dachu – w przypadku modeli osobowych jest to najczęściej 50 kilogramów. Sumując więc box dachowy (np. 12 kilogramów – najlżejsza propozycja z naszej oferty) z bagażnikiem bazowym (np. 5 kilogramów) – finalnie wychodzi 17 kilogramów. Do dyspozycji pozostaje więc 33 kilogramów – tyle bagażu można spakować do boxu.

Inne pytania o bagażniki bazowe

  1. Mam mało miejsca w garażu, gdzie mam przechowywać box, kiedy go nie potrzebuje?
  2. Czy mogę jeździć z boxem na dachu przez cały czas?
  3. O czym jeszcze warto pamiętać?
  4. Jak mam myć boxa?
  5. Jak mocuje się boxa na dachu?
  6. Czym się różnią box X i Y? Który mam wybrać?
  7. Czy bagażnik bazowy zwiększa spalanie/generuje hałas podczas jazdy?
  8. Jaka jest różnica pomiędzy belkami stalowymi i aluminiowymi?
  9. Jaki udźwig ma bagażnik bazowy?
  10. Mam już bagażnik firmy Thule, ale zmieniłem samochód – czy muszę kupić kolejny bagażnik?
  11. W jaki sposób bagażnik montowany jest do dachu?
  12. Czy dokupię u Państwa relingi dachowe?
  13. Czym różni się reling zintegrowany od niezintegrowanego?
  14. Czy muszę mieć relingi dachowe, żeby zamontować bagażnik bazowy?
  15. Czy do każdego samochodu mogę zamontować bagażnik dachowy?
  16. Czym się kierować przy zakupie?
  17. Z czego składa się standardowy bagażnik bazowy?
  18. Szybki słownik pojęć